Ako vam pada na pamet da propustite par sati sna jer postoji mnogo boljih stvari koje možete da radite, vrijeme je da razmislite još jednom.

Spavanje pomaže tijelu da se oporavi od treninga, dnevnog stresa i napuni energijom. Ako se lišite čak i jednog sata sna, nakon nekog vremena počećete da osjećate negativan efekat na zdravlje.

– Kad ne spavate dovoljno, trpe vaše performanse, mentalna otpornost, fleksibilnost i zdravlje uopšte – kaže savjetnik za spavanje, dr Ben Smar.

Što se tačno događa vašem tijelu, zavisi od toga koliko sna gubite tokom noći.

Propušten jedan sat sna

Ako legnete sat kasnije nego što je uobičajeno, zavaraćete svoj cirkadijski sat. Ako morate da se probudite ranije nego obično, gubite malo REM faze sna, koja se obično događa pri kraju noći. REM faza je važna da biste bili emocionalno otporni, fokusirani i svježi ujutro.

– Uopšteno govoreći, gubitak jednog sata sna mogao bi da dovede do toga da budete mrzovoljni i vjerovatno ćete preko dana osjećati pospanost i često ćete zijevati – ističe docent na Institutu NYU Langhorn Azizi Sejšes za Men’s Health.

Trener Aleks Savoj upozorava da zbog gubitka jednog sata sna možete da osjetite pad imuniteta.

– Kada spavate, vaše tijelo proizvodi proteine ​​koji se nazivaju citokini, koji služe kao gorivo za vaša bijela krvna zrnca. Nedostatak sna smanjuje proizvodnju citokina i čini vas osjetljivijima na bakterije i viruse – pojašnjava Savoj.

Ako propustite dva sata sna

U ovoj fazi možete da iskusite više promjena.

– Kada izgubite dva sata sna, možete da iskusite značajnu dnevnu pospanost i lagano drhtanje. Koordinacija očiju i ruku je isključena, a refleksi možda neće biti tako oštri – kaže Sejšes.

Mogli biste iskusiti i glavobolju.

Propuštena tri sata sna

Kada umjesto sedam do devet sati, tokom noći spavate samo četiri do šest sati, osjećati ćete se istrošeno i nesposobno za normalno funkcioniranje, upozorava Sejšes.

– Produženo lišavanje sna može da vas dovede u veći rizik od srčanog udara. To se ne događa samo zbog rizika od povišenog kortizola i krvnog pritiska već i zbog viška kilograma koji podstiče stres prouzrokovan nedostatkom sna. Kad ljudi ne spavaju dovoljno, žude za ugljikohidratima – tvrdi dr Aleks Dimitriu.

Osim što u ovoj fazi možete da budete mrzovoljni i zbog toga nepoželjni u društvu, koncentracija će vam padati i nećete moći da se  fokusirate čak ni na jednostavne zadatke.

Ako propustite četiri ili više sati sna

Efekti na vaše zdravlje i život u ovoj fazi postaju veoma jaki. Mozak nije imao priliku da se odmori, a vi ste podložni nezdravom jedenju. Kad ste nenaspavani, povećava se nivo hormona grelina, koji izaziva glad i žudnju. Savoj kaže da možete da osetite pojačanu želju za slatkom i prženom hranom.

Povećava se i rizik od dijabetesa, pamćenje vas ne služi najbolje, a u ovoj fazi počinje da se stvara i protein tau, koji je povišen kod ljudi koji pate od Alchajmerove bolesti, ističe dr Dimitriu.

Preuzeto sa Zenit.ba