Drage naše, u zadnje vrijeme često pišemo o povrću, voću i bilju koje je dobro za naš imunitet, s obzirom da se nalazimo u vremenu u kojem je glavna tema COVID-19. Stručnjaci najviše preporučuju unos voća i povrća u organizam. U ovom članku glavna uloga je grah. Dobar je izvor bjelančevina, ima malo masti i ne sadrži zasićene masti i holesterol. Ima veliku energetsku vrijednost, sadrži kalij, kalcij, fosfor, magnezij, željezo, natrij i cink. Sadrži i vitamin B.

Pučka medicina grah koristi za liječenje:
– bolesti kože, u obliku čaja, za ispiranje osipa i svraba
– kod bolesti krvi, posebno kod ljudi sa povišenom masnoćom i karcinomom.
S obzirom da je grah teška namirnica, ne podnosi ga svačiji organizam, jer je sama ljuska graha bogata sirovim vlaknima i drugim teško probavljivim spojevima. Kako bolestan tako i zdrav organizam lakše podnose pasirani grah.
Osobe bolesnog želuca i crijeva moraju izbjegavati grah, a ako ga jedu treba da bude pasiran i začinjen biljem koje sprječava nadimanje. Također, osobe koje imaju problema sa bubrezima, srčani bolesnici i dijabetičari trebaju izbjegavati grah. U preventivne svrhe savjetuje se što više konzumiranja mahunarki, kao što su grah, grašak, mahune, jer su jaki antioksidanti i štite organizam od mogućeg karcinoma i srčanih bolesti.
Mahune graha su dobre u liječenju bubrega i mjehura, visokog pritiska, reume i dijabetesa.

Zelene mlade mahune graha možemo koristiti u ishrani, za salatu, varivo ili za juhu. U novije vrijeme sve se više cijene sušene klice graha, jer sadrže više ljekovitih tvari od kuhanog graha.
Što se tiče kontraindikacija konzumiranja graha, nadutost i težina su najčešće pojave nakon jela.


Postoje razni oblici zrna graha, epileptični sitni bijelog zrna, ovalno zrno bijele boje, bubrežastog oblika, različitih oblika, boja i veličina. Sve ove vrste mogu se koristiti za spremanje variva i za salate.

 

Izvor: zadovoljnamama.ba/priroda kao lijek, I. Lesinger